En pinsam liten filtkaka


Ja, då har jag gjort mitt första försök på en filtkaka. Den blev alldeles för hög så jag kunde inte riktigt göra så mycket plotter som jag ville, det såg liksom inte bra ut då. Anledningen till att den blev så hög är att jag tänkte på sömsmån som när man syr, att det skulle försvinna typ 1 cm i varje söm. Men det gjorde det ju inte eftersom man syr rätt nära kanten. Jaja, den blev rätt söt med bara två jordgubbar på toppen. Och så fick jag öva på stygnen som jag inte vet vad de heter på svenska, men blanket stitch på engelska. Det är såna där stygn som finnspå typ alla fleecefiltar jag sett i mitt liv.

Det var riktigt riktigt kul att pilla med filt, så imorgon ska min bättre hälft få dra till Panduro och köpa lite fler färger. Såg på deras hemsida att de ska ha prickig filt också, så jag hoppas att den finns i stan för den var skitfin! Gud va kul att göra nåt annat än att virka för en gångs skull. Men jag ska fortfarande göra ett par munkar och några dammsugare till brorsdottern. Jag tror att hon ska få nån filtkaka också, men det är inte säkert än. Ja, så har jag en tummenbeställning som jag ska göra klart bara jag hittar ett bra garn i tummenfärg.

1 kommentar:

Beas sa...

Ljuvlig...vilka "flinka fingrar" du har... (Hihi...det var väl ett halvt sekel sedan det uttrycket användes...jag var ju bara tvungen att damma av det lite)

Langettsöm heter den där vackra sömmen by the way.

Jag har köpt "prinsesstårtegrön" filt just för att göra något liknande bakverk. Helt ljuvlig med jordgubbarna på toppen ju.