Restgarnstips!

Egentligen hade jag tänkt blogga om nåt annat idag, men jag blev så nöjd med mitt lilla restgarnsprojekt att det fick komma före.
Jag försöker bli av med så mycket restgarner som möjligt, och den här gången var det ett nystan grått ullgarn som fick sätta livet till. Tanken var att det skulle bli underlägg till glas, men de blev lite stora så jag vet inte riktigt vad jag ska ha dem till. Hur som helst, så är det busenkla att göra. Jag virkade rundlar i ullgarn, och gjorde dem något större än jag ville ha dem. De tovades i tvättmaskin, och mina krympte inte som jag ville. Bah, men palla bry sig. När rundlarna hade torkat sydde jag en langettsöm runt kanten, du vet sån där söm som brukar finnas på fleecefiltar. Efter det virkade jag [fm, hst, 3 st, hst, fm] i varje stygn, och det blev kanonsnyggt!

Idéen fick jag för ett par veckor sedan när en vän skulle tova namnskyltar till barnen som skulle börja på dagis, och hon ville ha lite hjälp. Och då fick jag den här idéen. Underläggen är perfekta presenter, och går snabbt att göra om man bortser från torktiden. Jag har lite planer på att göra flera, jag är lite sugen på bruna rundlar med gul kant nämligen. Lite som solrosor liksom.

8 kommentarer:

Hulda sa...

Jättefina!

Karamellen sa...

Verkligen jättefina! :)

Margita sa...

Verkligen bra idé

Denice sa...

Superfina. Jag blir lite sugen på att göra större oc hha som sittdynor när man är på utflykt...

Anneli sa...

Hej!
Gör man de större är de perfekta som sittunderlag! /Anneli

Petra sa...

Ja precis, sittunderlag blir ju också kanonsnyggt! Eller grytlappar, eller grytunderlägg. Finns massor av bra användningsområden :-D

vicky sa...

vilka fina virkade saker du har gjort!

Anonym sa...

Jag tänkte också grytunderlägg. Jättefina! Själv kör jag nu "gör slut på snuttar" i mitt tygförråd.