Garn, virknålar och en insikt

Den här veckan har jag fått en massa roliga grejer med posten! De var inte dyra i inköp heller, så jag är strålande glad över mina fynd. De två första paketen är från en traderaaffär, och innehöll 500 gram grovt ullgarn i rostrött/orange, samt 500 gram grovt ullgarn i beige. Med frakt gick allt garnet på 376 kr, helt klart billigt! Hittills har jag en idé om vad jag ska göra, och det är en axelvärmare med krage som jag tror ska gå att använda som luva. Det projektet tar ungefär alla nystan av en färg, sen vet jag inte vad den andra färgen ska få bli. Måste dock köpa stickor först för det har jag inga i rätt storlek. Inte för att det gör nåt, jag har några projekt som måste klaras av innan jag börjar på axelvärmaren.

Sen har fått specialvirknålar. Jag hade velat ha dem i metall, men jag hittade ytterst få. Därför fick det bli bambunålar. Vad är det då som är så special med dem? Jo! De är till för tunisisk virkning, eller krokning om man så vill. De enda kroknålarna jag hittar i Sverige, ser ut som jättelånga virknålar. Jag är rädd att arbetet blir för tungt om man till exempel får för sig att virka en filt, och därför har jag varit på jakt efter sådana här som är en vanlig virknål med en nylontråd och sen en stopp i slutet av tråden. Då kan arbetet vila i knät istället, så sparar man på sina axlar.

Jag köpte ett tiopack, med olika storlekar. Jag sökta på afghan hook på ebay, och fick upp några träffar på metallnålar och så då de här. Eftersom jag gärna ville ha flera olika storlekar, tyckte jag att jag kunde köra på bigpacket och få alla från samma säljare. Då blev det dessutom bara en betalning att genomföra, en ynka betalning på typ 170 kr. Enda problemet med virknålarna är att storlekarna står med kinesiska tecken, och jag skulle behöva införskaffa mig en sån där mätgrej för stickor och virknålar.

Det sista för idag är en uppdatering på min broomstick lace, som för övrigt INTE är gaffelvirkning. Jag har googlat runt lite och insett att gaffelvirkning görs på ett helt annat sätt, och att det här är nåt jag inte kan nåt svenskt namn för. Kanske heter det kvastskaftsvirkning, vad vet jag? Snyggt blir det i alla fall. Och jag har ändrat mitt mönster lite, det blev lite för plottrigt med bara spetsmönstret och då rev jag upp allt och började om. Nu virkar jag två varv med fastmaskor mellan varje spetsmönster, vilket dessutom gör halsvärmaren lite stadigare. Och så måste jag påbörja jakten efter en virkgaffel, för jag måste ju testa gaffelvirkning också. Besatt av virkning? Vem? Jag?

3 kommentarer:

Ewa sa...

Vilken härlig handarbetsblogg! Du gör så fina saker. Hittade hit då jag letade mönster på virkad cupcake. Ska göra en som nåldyna, tänkte jag.

Mvh
/Ewa

Beas sa...

Pysselpussel, det är du det! Jag försöker hänga med i svängarna i alla begrepp och alla ställen du inhandlar ifrån. Jag blir helt klart insprerad!

Arachne sa...

Det var ju ett tag sedan det här inlägget skrevs, så du kanske redan fått reda på det...men i alla fall - "kvastskaftsvirkning" heter kavelvirkning på svenska.