Insnöad

Idag blir det inget inlägg om virkning eller stickning. Idag är det enkom beklagan. I söndags var vi på lussefika hos ett par kompisar, och precis innan vi gick beklagade sig den ena över att vi inte hade snö. Det var visst bättre förr sa hon, för då fick barnen uppleva snö varje vinter. Jag är helt säker på att det är hennes fel att det började snöa i tisdags. Och det har liksom inte slutat snöa heller. Igår hade vi runt 15-20 cm, och det var okej blåsten till trots. Jag och 3-åringen var ute i snön och hade kul, för att komma in genomblöta och rosiga om kinderna. Säg det roliga som varar, det dröjde inte länge innan jag hade ont i ryggen, jag har ju ryggproblem sen jag fick ryggskott för några år sen. Dessutom halkade jag i tisdags, vilket inte kändes alls förrän igår. Jag vred nämligen ena knät när jag ramlade och det känns rejält sen vår lektur i snön igår.

Och säg den olycka som kommer ensam. Idag vaknar jag till ett fullständigt snökaos. Jag kommer inte utanför dörren! Eller jo, det gör jag, men mycket längre kommer jag inte med två barn och mina krämpor. Det har fallit kanske 10 cm snö till, och blåsten har tilltagit. Det är svinkallt. Det tog mig en halv minut att fatta beslutet att jag inte tänkte gå till dagmamman med stora killen idag, no way in hell att jag ens försöker gå ut! Inte heller kan jag gå ner till bvc med minstingen, så den tiden har jag fått avboka.

Nu tänker flera säker att "typiskt stockholmare att snön alltid kommer som en överraskning". Men nej, det är ingen överraskning att snön kommer, däremot blir jag lika "rörelsehindrad" varje gång det kommer snö i såna här mängder. Det går inte att ta sig ut med barnvagn, inte ens nu när jag pimpat Buggan med vinterhjul. En gång var vi ute med vagn i snökaos, det var med en Emmaljunga med fyra fasta hjul. Och det var motigt. Jag tror vi hade 15 cm snö runt hjulen, så vagnen var väldit mycket högre än den egentligen var. Så nej, jag är inte överraskad över att det finns nåt som heter snö, men det förändrar inte det faktum att jag är insnöad.

Nytagna bilder från ytterdörren.

Inga kommentarer: