Gulli, fågeln

När jag virkade min Sackgirl och broderade lite "tatueringar" fick jag en sådan lust att brodera på något mer virkat. Jag var inte så sugen på att göra fler Sackisar, men då föddes idén till att göra något litet men ändå tillräckligt stort för att brodera på. Just det där snirkliga som jag gjorde på Sackgirl är något som tilltalar mig. Jag älskar kringelikrokar och svirvliga mönster. Det var alltså bara att börja virka, och när jag kommit så långt att jag broderat runt ena ögat så kom det en blixt från en klar himmel! Det skulle förstås bli en fågel, något annat var otänkbart. Fågeln fick broderier runt andra ögat, en näbb av filt, vingar av filt och två rastaflätor. Jag är rätt nöjd, det som kunde gjort henne bättre är om jag haft mörkblått broderigarn men vitt fick duga. Den vackra lilla skapelsen har fått namnet Gulli, för hon är så gullig. Mönstret är helt eget. Och fler Gullis kommer det garanterat att bli! Hon gick snabbt att virka, vilket lämnade mer tid och ork att brodera och göra detaljer.



12 kommentarer:

Linn sa...

du gör så himla söta saker! helt sjukt så duktig du är! jag undrar lite vad det är för slags garn och virknål du använder för att göra dina figurer? =)

Petra sa...

Linn
Jag använder ofta Marks & Kattens ekologiska bomull, eftersom det garnet finns i bra hudfärg som funkar till mina dockor. Som komplement använder jag en massa restgarner i ungefär samma tjocklek. Jag virkar med virknål 2,5 mm, men man kan utan problem byta ner till 2 mm, jag har bara inte en tvåa.

Viktoria- ♥s t j e r n f a l l♥ sa...

Gullig är hon absolut, så henne namn passar jättefint. Och jag tycker också snirkliga mönster är fint, passar dessutom utmärkt på amigurumisar :)

Ida sa...

Vad roligt att börja virka utan att ha bestämt sig vad det ska bli, en annan version av virkalong. Det måste jag nog prova :) Pippin blev jätte fin med sina mönster

Ilkka sa...

Riktigt snyggt med det snirkliga. det kommer jag nog att sno nån gång i framtiden. :)

Ozas Pysselverkstad sa...

Fågeln är jättesöt. Broderiet blev också jättebra. Har du några bra tips på hur man broderar på virkat? Jag brukar brodera mina ögon på mina gubbar men det blir aldrig helt 100% igt.

mvh

Åsa

Ewa sa...

Jättefin! (som vanligt)

Sunna sa...

Det var en av de häftigaste fåglarna jag sett

Martina sa...

Sicken sötnos :-)

Bibbi Maria sa...

Vad underbart fint du brodera oxå! Sååå gullig!

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Underbara fåglar gillar verkligen broderingen på dem mycket inspirerande. Kan absolut se massa kycklingar och tuppar till påsk i den modellen kanske.