Ofärdiga sjalar

Jag såg på nån blogg, jag minns inte vilken, att personen i fråga bestämt sig för att inte ha några ofärdiga projekt liggande när det här året är slut. Jag är helt inne på att göra samma sak, så när året är slut ska jag ha avslutat samtliga av mina projekt som ligger medan jag bara hittar på nytt. Nu har jag nog inte så mycket att få färdigt, det är två sjalar och en väska vad jag kommer på. Det låter kanske inte så mycket, men om vi säger så här så verkar den ena sjalen ta en hel evighet innan den blir klar.

För tillfället har jag alltså två sjalar på gång. En stickad som jag påbörjade runt november förra året, och den har jag kommit så här långt på.

Garnet köpte jag på Syfestivalen i oktober förra året. Hittills har jag använt knappt 2,5 nystan och jag har lika många nystan kvar. Det tar sån tiiiiid att sticka nu, och jag är så otroligt ofokuserad så det är svårt att hänga med i mönstret ibland. Enligt beskrivningen har jag bara åtta varv kvar, men mitt garn är lite för tunt så det kommer behövas betydligt fler. Jippi. Inte.

Sen håller jag ju på med en gaffelvirkad sjal också, även den i garn från förra årets Syfestival. Jag har bestämt att den inte blir en sjal, utan mer en halsduk. Garnet är jättesnygga färger, men jag tycker att det blir för mycket färg för en sjal. Hade den varit enfärgad skulle det bli toksnyggt som sjal, även om det var knallrosa garn. Men eftersom det är flerfärgat tror jag att jag kommer trivas bättre med den som haldsuk. Det är bara själva kanten kvar, men den får jag inte till. Beskrivningen är på finska, ett språk jag inte förstår alls. Jag försökte virka på frihand, men det blev inte som jag ville. Därför har jag mailat designern via mönstrets kontaktinfo och jag hoppas att hon kan hjälpa mig, antingen med ett diagram eller med en översättning till engelska.


Jag hade egentligen bestämt mig för att göra klart en av sjalarna förra veckan, men jag tappade helt lusten när jag inte fick till kanten och när jag insåg hur många varv det var kvar på den stickade sjalen.

4 kommentarer:

fante sa...

Hej!

Om du ids kan du ju mejla mig (fantesyr (a) gmail.com) den del du inte förstår så ska jag se om jag kan hjälpa dig. Jag kan finska men har aldrig virkat på finska men jag kan alltid göra ett försök :-)

MiniZillen sa...

Åh, vilka underbara sjalar! Sådana vackra färger också!

Sunna sa...

Tänkte tipsa om soanspysselblogg, finns i min lista, hon brukar översätta finska mönster. Fina blir de i alla fall

Lollo sa...

Jättefina :)