Presenter och möhippa

För en tid sedan fick jag en beställning av en god vän till mig, hon ville ge sin man en virkad figur i födelsedagspresent. Och inte vilken figur som helst, utan ett självporträtt med fallskärm.Det tog mig ett tag att känna att jag hade tillräckligt med inspiration för att börja, men sen flöt det på.



Porträttet är virkat helt i restgarner.

Sen har vi då en möhippa att tala om. Två vänner till oss gifter sig i helgen, och när jag blev bjuden på möhippa var jag inte sen med att starta virkprojekten. Det blev ett trevligt litet strumpeband med en blomma på, och en swarovskipärla i blommans mitt. Jag gjorde ett likadant förra året (länk till mönstret finns i länken) till en annan vän, och jag blev så förtjust i bandet att jag var tvungen att göra en till. Strumpebandet packade jag sedan i en fin chokladask, knöt ett band runt och fäste en blomma jag gjort av pärlor och lite koppartråd.




Sen tyckte jag att det behövdes något roligt till själva hippan. Jag tyckte att det behövdes nån form av krona, men det måste ju vara en som kan sättas utanpå en mössa så man slipper förfrysa öronen i det här vintervädret. Till slut bestämde jag mig för att det fick bli en virkad krona som man kunde justera omkretsen på. Tanken var att jag skulle göra knapphål på mittersta varvet, men det glömde jag helt bort och fick köra en nödlösning. Annars blev den väldigt söt, och passade perfekt till en möhippa. Mönstret till kronan kommer jag att lägga upp på bloggen inom kort.

3 kommentarer:

Pixi sa...

vad bra allt blev !Hur fick du håret till att stå? Kram=)

Lollo sa...

Jättekul idé, den blivande bruden kommer älska strumpebandet :D

Angela sa...

Men herregud vilka fina och söta saker. Vilken bra vän du är :)