Virkat Luciatåg, och virkkurs


Ja, så här ser det ut, mitt virkade lilla Luciatåg. Ja, jag är ute i god tid men det är för att jag hade en förhoppning om att virka ganska många tärnor och stjärngossar. Den förhoppningen har jag i princip gett upp, så det får räcka med lucia, tärna, stjärngosse och en tomteflicka. Jag har iofs en ängel på gång också, vi får se om hon blir klar.

Det här mönstret kommer jag att dela med mig av lite längre fram, i samband med att jag ska hålla en liten virkkurs. Virkkurs? Japp, helt korrekt! Den 4 december, 14-16, kommer jag att sitta på Mias garn och färgstudio i Västerhaninge och hålla en virkkurs. Mönstret vi kommer att virka efter är just mitt Luciamönster. Detta eftersom det är en relativit enkel figur, alla figurerna i Luciatåget är gjorde efter samma grundform och så pimpar man bara figuren efter tycke. Ängeln jag virkar är också efter det här mönstret. Anledningen till att jag gör flera olika figurer, är för att visa vad man kan göra av ett enkelt grundmönster. Bor du i närheten och vill komma på virkkursen? Då är du hjärtligt välkommen att besöka Mia och anmäla intresse! Kursen kommer att kosta ca 150 kr tror jag vi kom fram till, och då ingår allt du behöver för att virka en gubbe: virknål, garn, stoppning och mönster.

Kan du inte komma den 4 december? Då kan du träffa mig på Handlaget i Tungelsta lördagen den 20 november. Jag kommer att sitta där 11-14 och virka. Med mig har jag lite figurer man kan klämma på, och några ex av min bok så man kan bläddra och köpa. Jag kommer även att ha färdiga små kit till mina väsksmycken, och kiten innehåller garn, stoppning, virknål, ögon, knapp, pärlor och filt till näbb och vingar. Kiten kommer att kosta runt 70 kr tror jag, och då får du även med mönstret som annars bara finns i min bok.

Vill du virka med mig men bor inte i närheten av Tungelsta och Västerhaninge? Då kanske du bor i närheten av Hörby i Skåne? Den 26 och 27 november (fredag och lördag) kommer jag att sitta på Hörby bibliotek med en virkning och mina figurer. Jag kommer att ha några ex av boken med mig, så det finns tillfälle att bläddra i den. Tid är inte riktigt bestämt, men det kommer att vara de sista timmarna på öppningstiden.

6 kommentarer:

Pia sa...

Oh, vad fina och vad du är flitig. Jag vill också, men tänkte göra färdigt mina projekt först. Men känner jag mig rätt så slinker nåt annat emellan =O)

carina sa...

åå vilket sött lussetåg

I det blå huset sa...

Vilket gulligt luciatåg!

Sunna sa...

åh dom tyckte jag verkligen om,

Vendeltid sa...

Vad fint! Får jag låna bilden om jag berättar att det är från dig? :) *ler sött*

Miillie sa...

Oj, vad fint Luciatåg! Jag hade funderingar att ge mig på något liknande, fast i tovad ull. :)