Mallismössa





Mössan i Mallorcagarnet är klar! Tyvärr blev den lite för liten för mig, jag var visst lite snål med maskorna till omkretsen. Egentligen var hela mössan en enda stor chansning för jag visste inte alls hur långt garnet skulle räcka. Jag hade bara ett nystan på 100 gr och jag ville inte gärna köpa mer garn. Lyckligtvis blev min lite större lilleman förtjust i mössan, han verkar verkligen gilla färgerna. Och det gör jag med, färgerna är otroligt snygga och jag gillar färgskiftningarna. För att inte tala om garnets struktur, det så där härligt ojämnt i tjockleken och det gör väldigt mycket för hur stickningen ser ut. Hela mössan är stickad i rätstickning, så när som på ett par varv med aviga maskor i slutet. Mössan är stickad först som en rektanger, fram och tillbaka på stickor nr 7 tror jag jag hade den här gången. Rektangelns översta kant veks sedan in någon centimeter och syddes så det blev en kanal. Så syr man allt till en tub, trär en snodd i kanalen och drar åt. Hänger du inte med? Nä, men vilken tur att det finns ett mönster på Garnstudio!

Inga kommentarer: