Virkhjälp sökes, från finska till svenska

För ett tag sedan skrev jag om en sjal jag höll på med i gaffelvirkning. Jag har problem att få ihop kanten eftersom mönstret är på finska, och det inte finns ett diagram till just kanten. Jag fick flera erbjudanden från snälla människor som erbjöd sig att hjälpa till, men för att slippa mailbomba länk på beskrivningen tänkte jag att jag lägger ut länken här samt kopierar in avsnittet jag inte får ihop. Om det är någon som på ett ungefär förstår hur det ska vara (google translate hjälpte inte mig för fem öre) så hojta till, antingen i en kommentar eller till min mail art_on@hotmail.com

Översättning sökes till följande text
Reunuskaitale: virkkaa kaitaletta varten haarukkapitsiä siten, että sen keskiosan molemmin puolin tulee aluksi esim. 60 lankalenkkiä. Huom. älä katkaise lankaa vaan ota silmukka esim. hakaneulalle ja jätä kaitaleen pää odottamaan. Ota toinen lanka ja aloita kiinnittäminen reunakaitaleen aloituspäästä. Kiinnitä reunus huiviin yläreunassa ja sivuissa virkkaamalla *reunakaitaleen 3 lenkkiä yhteen 1 ks:lla, 3 kjs, 1 ks huivin kjs-kaareen, 3 kjs* toista *-* ja virkkaa kulmissa aina neljään kjs-kaareen jokaiseen 3 kertaa 3 lenkkiä seuraavasti: **reunakaitaleen 3 lenkkiä yhteen 1 ks:lla, 3 kjs, 1 ks huivin kjs-kaareen**, toista **-** vielä 2 kertaa samaan kaareen. Jatka reunakaitaletta aina sopiva määrä ja kiinnitä sitä mukaa huivin reunaan. Yhdistä kerros lopuksi ps:lla ja katkaise lanka. Katkaise reunakaitaleen lanka, solmi kaitaleen päät keskiosasta toisiinsa ja päättele langanpäät. Virkkaa vielä ulkoreunaan (3 lenkkiä yhteen 1 ks:lla, 4 kjs), toista sulkulauseketta ja sulje krs ps:lla. Huom. virkkaa tarvittaessa kulmissa 4 kjs:n tilalla 5 kjs jotta kulma ei ala kiristää.

Det fullständiga mönstret finns här. Enda anledningen till att jag lyckats med resten är att det finns ett diagram i en länk på den sidan.

3 kommentarer:

Soili sa...

Jag ska försöka hjälpa dej.
Mailar till dej när jag har klurat ut en översättning.Är ingen hejare på gaffelvirkning men jag kar provvirkat.

Garnhamstern sa...

Hej,
Läste din blogg och jag kände igen gaffelspetsmönstret. Jag har själv virkat en likadan för något år sedan. Kanten är lättvirkad. Du skall börja med att virka gaffelspets för t.ex. 60 länkar (kapa inte av garnet). Sedan virkar du fast den raka kanten så att du virkar *1 fm kring 3 garnlänkar av kanten (gaffelspetsen), 3 lm, och 1 fm kring lmb i själva sjalen, 3 lm*. Upprepa tills du kommer till hörnen. Där virkar du enligt samma princip, men upprepar 3 ggr i samma lmb. Fortsätt med jämna mellanrum på gaffelspetsen och sedan virka fast den så att den räcker runt hela sjalen. Sedan är det bara att fästa med 1 sm, virka yttre kanten *1 fm kring 3 garnlänkar, 4 lm*, fästa med sm och gör tofsarna. Hoppas detta var till hjälp och lycka till med sjalen!

Soili sa...

Hej igen.Ser att du fått hjälp.
Lycka till.Sjalen blir jättefin.