Virkat påskägg, stärkt i socker såklart


För ett tag sedan virkade jag ett påskägg. Jag hade en idé i huvudet, men det det var inte det lättaste att få till en äggformen när man skulle göra två halvor. Det tog nog en dag att få ihop det, men resultatet blev väldigt bra! Egentligen hade jag tänkt göra ett eller två ägg till, men så virkade jag ju två vaser och helt plötsligt kommer garnet inte räcka till fler ägg.

Nåväl, jag har använt ett vanligt påskägg i papp som form när jag virkade. Det är stärkt i sockerlösning, och ena halvan har fått en kant av papp på insidan, så att man kan sätta ihop halvorna och de sitter hyfsat ihop. Tyvärr är det en sak som stör mig lite, och det är att jag inte tänkte på pappäggets sån där pappkant när jag torkade virkägget på formen. Så den ena virkade halvan är något högre. Det är inget som stör, men jag blir lite grinig på mig själv när jag inte tänkte på det. Nåväl, ägget är skitsnyggt och det är rätt läckert att man ser rakt igenom det. Det blev inte så påskigt i vitt, men lite band i påskfärger råder bot på den saken.

10 kommentarer:

Mia sa...

Jättefint ju! Tycker inte det gör något att det är vitt. Bandet räcker verkligen. Man mår ju nästan lite illa annars av allt påskpynt. :)
/Ärta

Denice sa...

Åh vad fint! Jag har sparat ett mönster på virkade påskägg i ett halvår snart, de hade jag tänkt göra. Jag är ju inte lika kreativ som du när det gäller att skapa själv, från grunden. Men jag blir lite inspirerad till att någon gång försöka själv!

Gilla Yoga sa...

Jättefint! Jag tycker att det var snyggt att det var vitt, hellre det än gult. Jag ska nog inte visa min syster detta, för då kommer hon tvinga mig att göra något liknande =)

☆Videhexan på Virkaholic☆ sa...

Amenjösses människa!!!! Det är ju helt underbart!!!

Emster sa...

Det var det snyggaste påskpyntet jag sett, blir nästan sugen på att dekorera lite hemma ändå!

Det växer sa...

Jag tycker det blev jättesnyggt!

Kat sa...

Åh, superfint ju. Man blir rätt sugen på att virka ett eget, men just nu är det babygrejer som gäller.
Tack så mycket för att jag fick köpa ditt fina gravida par, det ska snart pryda sin plats hemma hos min bror och hans (gravida) flickvän.
Kram Kat

Sunna sa...

Det bästa av allt är ju att det är snyggast utan godis..

Ellen sa...

Va fin :) Tycker det är kul med eget påskpynt!

Linda Färnevik sa...

Riktigt fint blev det! Tycker det gjorde sig jättebra i vitt!

Hur gör du när du stärker med socker?